Kategorie
Bez kategorii

Adwokat kościelny i jego sprawy rozwodowe

Religia żydowska jaką reprezentuje adwokat kościelny ma trzy główne wyznania: judaizm ortodoksyjny, konserwatywny i reformowany.

Wyznania reformowane i konserwatywne mają mniej rygorystyczne wymagania dotyczące otrzymania „get” (unieważnienia), dokumentu, w którym mąż stwierdza, że małżeństwo się zakończyło. Czasami akceptują rozwód orzeczony przez sąd cywilny.

Kongregacje prawosławne wymagają, aby mąż dał żonie szansę. Żydzi wierzą, że ta procedura wywodzi się z prawa, które Bóg dał Mojżeszowi w Księdze Powtórzonego Prawa 24:1: „Przypuśćmy, że mężczyzna wstępuje w związek małżeński z kobietą, ale ona mu się nie podoba, bo widzi w niej coś niewłaściwego, więc pisze do niej zaświadczenie o rozwodzie, wręcza jej do ręki i odsyła ze swego domu; potem opuszcza jego dom…”

Biegły pisarz rabiniczny i adwokat kościelny pisze get, dokument, w którym mąż wyraża zamiar rozwodu z żoną. W dokumencie czytamy, że mąż „nie jest pod żadnym przymusem” i chętnie zgadza się na rozwód, a żona może „mieć władzę nad tobą i poślubić dowolnego mężczyznę, jakiego zapragniesz”. Żydowski zwyczaj nakazuje sformułowanie geta, dlatego też piszący go pisarz musi być ekspertem. Każdy plik get jest napisany specjalnie dla zaangażowanego męża i żony, dlatego nie ma dostępnych formularzy przyspieszających ten proces.

Procedura zabezpieczenia geta odbywa się przed beth din, sądem rabinackim, któremu przewodniczy trzech rabinów. Kiedy skryba kończy dokument, mąż przekazuje go żonie w obecności dwóch kwalifikowanych świadków, dwóch Żydów, którzy ukończyli bar micwę (13 lat), którzy nie są spokrewnieni ani z panną młodą, ani z panem młodym, ani ze sobą. Czy w tej wierze także działa adwokat kościelny?